Náš príbeh

Upratovanie ako jedna zo služieb, ktorú si môžeme na Slovensku kúpiť vyzerá na prvý pohľad ako úplne banálny biznis. Časť spoločnosti sa môže na túto službu pozerať dokonca ako na niečo podradné.

To však nebol pohľad majiteľa upratovacieho servisu Krajšie bývanie s.r.o., sídliaceho v Košiciach, ktorý pred dvadsiatimi rokmi poňal toto podnikanie ako službu ľuďom okolo seba a aj sebe.

Začal od piky, „na zelenej lúke“ a prvým objektom bol bytový dom, v ktorom býval. Postupne pribúdali ďalšie objekty, hlavne bytové domy, domácnosti, ale aj obchody, malé prevádzky, sklady a vlastne všetko, čo potrebujú ľudia čistiť. Vybudoval firmu s 20 zamestnancami, ktorí berú svoje zamestnanie ako poslanie.

Aká bola jeho cesta? Čím si prešiel? Nech nám to povie sám:

Upratovanie ako cesta ku krajšiemu mestu a miestu

Jedna z myšlienok, ktorá si časom našla miesto v mojej hlave a pevne sa v nej usadila hovorí, že podnikanie je služba. Služba ľuďom. Myslím, že pre produkt, ktorým je služba samotná to platí dvojnásobne.

Vždy ma fascinovalo, keď som sa stretol s tým, že v obchodnom vzťahu dodávateľ dával odberateľovi niečo navyše, oproti ich obchodnej dohode. Často to bola drobnosť, ktorá nepredstavovala citeľný náklad, ale z emočného hľadiska mala veľkú hodnotu.

Neviem si predstaviť „holý“ obchodný vzťah bez emócie a osobného ľudského vkladu, založený len na peniazoch. Nejako sa mi tam vždy vkradne človečina, ľudskosť.

Často sa mi vracia leitmotív: „Ľudia, ľuďom!“ a „Dobré miesto pre život!“ Preto „Krajšie bývanie“!

Raz som v televízii videl reláciu, kde pozvaní hostia, bežní ľudia, hovorili o svojej práci. Jedna účastníčka, upratovačka, sa predstavila ako „kozmetička podláh“.

Poetika všedného dňa, trochu človečiny, láska k práci, ktorá človeka napĺňa, to všetko sú ingrediencie, ktoré sa snažíme mať „na sklade“, pre našich klientov.

Bez toho, aby boli pre takýto projekt zapálení vlastní zamestnanci, by toto posolstvo nebolo možné . Hodnoty vytvárajú ľudia! A ľudia sú najväčším bohatstvom firmy. Toto bohatstvo je veľmi krehké a zároveň dokáže byť obdivuhodne stabilné. Záleží na nás ako s ním naložíme.

Milujem moment, keď v obchodnom rozhovore zákazník urobí objednávku. Keď vidím ako sa ona rodí v zákazníkovej mysli, fascinuje ma to. Pocit eufórie u mňa okamžite vystrieda ťažoba zodpovednosti, ktorá ma drží vo svojich pazúroch celý čas až do odovzdania nášho produktu – služby. Keď sa rozhostí na zákazníkovej tvári úsmev a spokojnosť, konečne sa mi uľaví a teším sa spolu s ním.

Niekedy je to však krížová cesta. Keď hľadáme technické riešenie problému, s ktorým sme sa stretli prvýkrát. Musíme zapojiť všetok náš um a skúsenosti a aj tak je želaný výsledok neistý. Musíme zvládnuť aj komunikáciu s klientom, ktorý si tiež prechádza svojou tŕňovou cestou. Našou úlohou je, previesť klienta všetkými úskaliami do cieľa, kam sa potrebuje dostať!

RNDr. Vladimír Capko